wczoraj oglądałam 'kobietę na krańcu świata' , i odcinek właśnie poświęcony Gejszom .
Gejsze są mistrzyniami w sztuce konwersacji, tańca, śpiewu i gry na tradycyjnych instrumentach japońskich. Zajmują się też kaligrafią , ikebanąi innymi sztukami japońskimi. Zanim kobieta zostanie gejszą musi przejść sześcioletni okres bycia maiko .
Gejsze są sprzedajnymi kobietami ale nie w takim znaczeniu jak
wyobrażają to sobie często europejczycy i amerykanie. Gejsze to
zasadniczo tancerki, które były od wczesnej młodości kształcone w tańcu, śpiewie i grze na trzystrunowej gitarze samisen, bębenku lub flecie .
Uczyły się także dobrych manier, poznawały literaturę i poezję. W
Yoshiwarze i innych dzielnicach miłości gejsze były ściśle oddzielone od
prostytutek – djoro. Tym niemniej tradycja gejszy wywodzi się od
mężczyzn-błaznów, którzy zabawiali gości w domach publicznych, i
pierwsze żeńskie gejsze - tancerki również wywodziły się ze środowiska
prostytutek (pierwsza kobieta, która nazywała siebie gejszą była
prostytutką z Fukagawa i pojawiła się około 1750 roku co zbiega się ze schyłkiem oiran- ostatnią z tradycyjnych oiran datuje się na ro 1761).
Z czasem gejsze wyspecjalizowały się pracując wyłącznie jako tancerki,
choć bywało, że niektóre przechodziły do zajęcia prostytucji (także
niektóre tancerki pracujące poza lokalami licencjonowanymi przez pewien
okres wychodziły poza ściśle artystyczne zajęcia).
Błędny wizerunek
gejszy jako prostytutki na Zachodzie wziął się jednak przede wszystkim
stąd, że Amerykanie okupujący Japonię po drugiej wojnie światowej
korzystali z usług japońskich prostytutek (tzw. Geisha girls), które
często stylizowały się na gejsze (których tam w owym czasie się nie
spotykało). W Yoshiwara gejsze dzielono na dwie klasy: dorosłe i
dziecięce, nazywane przez gości kamieniami półszlachetnymi. Wyróżniały
się kunsztownymi fryzurami ozdobionymi szpilkami i eleganckimi
klejnotami z wyszytymi symbolicznymi figurami. Nosiły kosztowne
klejnoty, pierścienie i ozdoby ze złota i srebra. Na przyjęcia udawały
się w małych grupach, przeważnie po trzy, w towarzystwie dwóch dziewcząt
grających na bębenkach. Wybijały one takt, podczas gdy ich starsze
koleżanki grały na gitarze flecie lub lutni, tańczyły. Najbardziej podniecający był taniec kappore,
w którym w scenie finałowej dziewczęta rozchylały suknie. Istniały
również całe orkiestry, złożone z 10, 15 lub 20 gejsz, wykonujących
dawną muzykę religijną w czasie wielkich świąt obchodzonych w
Yoshiwarze.
Gejsze zamieszkują w domach zwanych okiya(w Tokio geishaya), a chadzają na przyjęcia głównie do tradycyjnych herbaciarni ochaya. Gejsze są ekspertkami w zakresie cha-no-yu(ceremonii herbacianej).
Początkowo ubierały się bardzo skromnie, choć ze smakiem i chlubiły się su-gao, czyli twarzą bez makijażu. W opinii Japończyków uchodziły za ideał bijin (pięknej kobiety).
Gejsze odgrywały znaczącą rolę w gospodarce i polityce Japonii. Wepoce Meiji mówiono, że ambitny urzędnik powinien mieć dwa cele w życiu: wziąć za
żonę gejszę i zostać ministrem.
Jednak nawet gejsze nie będące żonami
urzędników posiadały ogromne wpływy. Przykładem były np
.O-koi -san(oficjalna metresa księcia Tarō Katsury), czy Momokichi (kochanka księcia Tomomiego Iwakury).
W ostatnich latach gejsz przybywa, głównie w Kioto. Spowodowane to
zostało promocją tradycji przez rząd Japonii i coraz łatwiejszy dostęp
do pełnienia tego zawodu. Gejsze są ważnym elementem japońskiej kultury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz